29.5.2017

Hybridilautta

Suomen maantiet ovat sotien jälkeiseen aikaan saakka olleet täynnä losseja ja lauttoja. Pääteiltä lossit ovat aikaa sitten kadonneet, mutta saaristoalueella on jäljellä muutamia kymmeniä kohtia, jossa maantie katkeaa kelluvaan vesistön ylitykseen.

Menneinä aikoina lossien pääasiallinen käyttövoima oli ihmislihas. Rannalta toiselle kulki vaijeri, johon tartuttiin lossikapulalla ja kiskottiin lossia eteenpäin.



Pitkillä tai mutkikkailla väleillä vaijerilossi ei toimi. Yksi vaikeista alueista oli Nauvon-Korppoon-Houtskarin saaristo, johon rupesi sodan jälkeen syntymään teitä ja kulkutarpeita mantereelle.



Ensimmäinen "autolautta" Paraisten ja Nauvon välillä oli vuonna 1950 reitille asetettu höyrylaiva Fix, joka pystyi kuljettamaan linja-auton tai pari henkilöautoa. Aluksi Paraisten puolen satama oli Sattmarkissa, mutta kun tie Lillmälön kärkeen valmistui, lautta kulki noin 3,5 kilometrin matkan Lillmälön ja Nauvon Prostvikin väliä.



Fixin kapasiteetti ei kauan riittänyt täyttämään lisääntyneitä kuljetustarpeita ja jo vuonna 1955 tielle asetettiin valtion lautta Nagu. Nagu oli jotain uskomatonta uutta: sen kapasiteetti oli 15 henkilöautoa ja siinä oli modernit Voith-Scheider-potkurit, joiden avulla lautta sekä liikkui että kääntyi. Lautta valmistettiin Ahlströmin Varkauden konepajalla ja se kuljetettiin junalla Haminaan vesille laskettavaksi.





Nagun jälkeen on lauttavälillä liikennöinyt lautta jos toinenkin, yleensä aina edellistä suurempi. Tietä on jatkettu penkerein ja nyt lauttavälin pituus on noin 1,6 kilometriä.

Uusin merkittävä askel tapahtuu kesäkuussa, kun uusi hybridilautta Elektra aloittaa liikennöinnin.



Elektra on Puolassa Gdyniassa valmistettu lautta, jota ajetaan sähköllä. Toisin kuin norjalaisessa Ampere-sähkölautassa, Elektrassa on myös dieselkäyttö hankalien jääolosuhteiden varalta. Tavoite on, että 98% liikenteestä kyetään hoitamaan sähköllä.

Lautta on selvästi suurempi kuin edeltäjänsä: siinä on kapasiteettia 90 henkilöautolle. Pituutta on lähes 100 metriä ja leveyttä yli 15. Akuston teho on yksi megawattitunti ja sähköä saadaan valtakunnanverkon lisäksi kolmesta 420 kilowatin dieselgeneraattorista. Potkureita on kaksi ja kumpikin on teholtaan 900 kilowattituntia.

Lautta on suunniteltu siten, että kutakin yhdeksän minuutin mittaista matkaa kohden lastauksen ja purkamisen aikana akkuja ladataan kuusi minuuttia.

Ei kommentteja: